تاریخ انتشار: شنبه 1403/05/06 - 08:03
کد خبر: 511882

در روزنامه‌های امروز کشور چه گذشت؟؛

معیارهای تشکیل کابینه/ از اشعه فرابنفش در وضعیت قرمز تا افتضاح پاریس در حد المپیک!

معیارهای تشکیل کابینه/ از اشعه فرابنفش در وضعیت قرمز تا افتضاح پاریس در حد المپیک!

مطبوعات امروز کشور به موضوعات مختلفی پرداختند که مهم ترین آن‌‌ها گفت‌وگوی تفصیلی KHAMENEI.IR با رئیس‌جمهور منتخب و افتتاح المپیک پاریس بود که در پیشخوان خود عرضه کردند.

به گزارش سرویس فرهنگی‌اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ افتتاحیه المپیک در سایه نارضایتی ورزشکاران از امنیت، غذا و رفاه در محل‌های اقامت قرار گرفت. غذای کم و بی‌کیفیت، دزدی از ورزشکاران، ترافیک شدید و کمبود وسایل سرمایشی، داد ورزشکاران را درآورد. روزنامه‌های امروز صبح کشور تیتر اول خود را پیرامون این موضوع  و موضوعات مهم دیگر نوشتند که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

روزنامه کیهان صفحه اول خود را با این تیتر آغاز کرد: خاموشی گسترده حتی در زمستان و کمترین خاموشی در داغ‌ترین تابستان

دولت سیزدهم کشور را از خاموشی گسترده دولت روحانی- حتی در زمستان- نجات داد و در حالی که در آن دوره حتی در پیک مصرف 60 هزار مگاواتی هم خاموشی‌های گاه و بیگاه رخ می‌داد، در سالیان اخیر با ثبت رکورد نزدیک به 80 هزار مگاوات (79 هزار مگاوات) هم شبکه برق پایدار است.

به گزارش کیهان، موج گرمای تابستانی همه نیمکره شمالی جهان را دربرگرفته و غرب آسیا را با شدت بیشتری درگیر کرده است.

مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به اینکه میانگین دمای وزنی کشور در این روزها نسبت به مدت مشابه سال گذشته بین یک و نیم تا دو درجه افزایش را نشان می‌دهد گفت: این درحالی است که براساس گزارش‌های سازمان هواشناسی میانگین وزنی حداکثر درجه حرارت در شش سال اخیر 40 و دو دهم ثبت شده که بی‌سابقه است.

رجبی مشهدی با تأکید بر اینکه میزان تقاضای مصرف برق کشور تاکنون شش بار نصاب‌های قبلی را شکسته است، گفت: نصاب جدید صنعت برق به میزان ٧٩ هزار و ١٨٩ مگاوات روز سوم مرداد در زمان اوج مصرف ثبت شد که عدد بسیار بزرگی است و شامگاه دوم مرداد هم نیاز مصرف شبانه با عدد ٧٣ هزار و ٦٢ مگاوات شکسته شد.

او خاطرنشان کرد که رشد مصرف برق در کشور به نزدیک ٩ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رسیده است.

خاموشی در 60، روشنایی در 80

دولت شهید رئیسی که وارث ناترازی‌های بسیار در حوزه انرژی بود، بی‌هیاهو کار خود را آغاز کرد و همزمان با افزایش مصرف، تأمین برق را در دستور کار قرار داد. همایون حائری؛ معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به اینکه با تجربیاتی که از 100 اقدام در عبور از سال اول دولت سیزدهم در بخش برق موفق عمل شده بود، برنامه دومی به‌عنوان 140 اقدام از ابتدای مهرماه سال 1401 رقم خورد، افزود: با انجام این 140 اقدام که ناظر بر برنامه‌های تولید، مصرف و توزیع برق بود توانستیم اوج بار سال 1402 را نیز به‌خوبی پشت ‌سر بگذاریم.

در ادامه وطن امروز نوشت: جنایت و حمایت!

مبالغه نیست اگر بگوییم یاوه‌گویی‌های یک جنایتکار جنگی اسرائیلی در مقر دستگاه قانون‌گذاری آمریکا، به منزله صدور اعلامیه رسمی اشغال ایالات متحده توسط صهیونیسم جهانی بود؛ اعلامیه‌ای سراسر دروغ که تنها قسمت راست آن جایی بود که بنیامین نتانیاهو خود اعتراف کرد رژیم کودک‌کش در جنگ ‌علیه مظلومان غزه، قوانین بین‌المللی را زیر پا گذاشته است.

برنی سندرز، سناتور یهودی که به همراه نیمی از سناتورهای هم‌حزبی‌اش و 80 عضو دموکرات خانه نمایندگان، مراسم سخنرانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در صحن کنگره را تحریم کرده بودند، واکنش صریحی به این رویداد داشت. نامزد سابق ریاست‌جمهوری و حامی مهم جو بایدن گفت: «بنیامین نتانیاهو نه تنها یک جنایتکار جنگی، بلکه یک دروغگو است».

شبکه سی‌ان‌ان هم در پوشش رویداد 24 ژوئیه واشنگتن، مجبور به تشکیل یک پنجره ویژه کارشناسی برای تشخیص صحت و سقم موهوماتی شد که نتانیاهو، چهارشنبه شب گذشته در حضور صدها نماینده سنا و خانه نمایندگان مطرح کرد.

روزنامه گاردین در مقاله‌ای، 3 مورد از ادعاهای نتانیاهو در کنگره شامل «صدور مجوز به کامیون‌های کمک‌رسانی به غزه، حفاظت از غیرنظامیان و مذاکرات با حماس» را بررسی و با استناد به اظهارات خود او و دیگر مقامات ارشد تل‌آویو، ثابت کرد او در هر 3 مورد دروغ گفته است.

ایران تیتر اصلی خود را اینگونه نوشت: گرمای جهانی رکورد زد شبکه برق ایران بدون بحران

در حالی که مصرف برق در سال‌جاری نسبت به سال‌های 1399 و 1400 بیش از 10 هزار مگاوات افزایش یافته، اما برخلاف دولت گذشته، در سال‌جاری مردم با خاموشی‌های گسترده مواجه نیستند.
در سال‌های پایانی دولت دوازدهم به علت کمبود تولید برق، دولت مجبور به جیره‌بندی برق شد و جدول خاموشی برای سراسر کشور ابلاغ کرد که طی آن، هر محله هر روز به مدت چند ساعت دچار قطع برق می‌شد.

علت آن بحران بی‌برقی، سیاست نادرست دولت گذشته بود که عزمی برای افزایش تولید برق نداشت. حتی رضا اردکانیان وزیر نیروی دولت دوازدهم اعتقاد داشت که نباید نیروگاه جدید ساخت و صرفه اقتصادی ندارد اما بعدها که کشور دچار کمبود برق شد، اشتباه بودن سیاست وی مشخص شد. دولت حسن روحانی کمترین میزان افزایش تولید برق را در بین همه دولت‌های پس از انقلاب به یادگار گذاشته است.

در دولت سیزدهم سیاست وزارت نیرو کاملاً تفاوت کرد و از همان روز اول به دنبال افزایش تولید برق رفت. در نتیجه این سیاست، در سال اول دولت سیزدهم رکورد افزایش سالانه تولید برق شکسته شد. در مجموع 3 سال دولت سیزدهم حدود 10 هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شد.

این در حالی است که در تابستان سال‌جاری، بی‌سابقه‌ترین گرمای تاریخ در منطقه خاورمیانه حاکم شده و شبکه برق کشورهای عربی را دچار اختلال گسترده کرده است. اما شبکه برق ایران کاملاً پایدار است.
 
قله‌های جدید در مصرف برق

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو با بیان اینکه در هفته پیش‌رو قله‌های جدیدی در مصرف برق ایجاد می‌شود، گفت: از عموم مشترکان درخواست می‌کنیم با صرفه‌جویی در مصرف برق فرزندان خود را در این صنعت برای تأمین برق پایدار و حداکثری برای بخش‌های مختلف یاری دهند.

محرابیان افزود: متوسط رشد مصرف برق در سال‌های گذشته سالانه ۴ درصد بود و در سال‌جاری نیز بر همین اساس سه سناریوی افزایش ۳ درصدی، افزایش 4.5 درصدی و افزایش ۶ درصدی مصرف برق پیش‌بینی و بر‌اساس آن برنامه‌ریزی‌های لازم صورت پذیرفت.

خراسان امروز را این طور شروع کرد: رنسانس در افتتاحیه؛ افتضاح در میزبانی!

با ورود مشعل المپیک به رودخانه سن و پایان ماجراجویی 12 هزارکیلومتری آن، آتش سی‌وسومین دوره بازی‌ها به میزبانی پاریس و در همسایگی ایفل برافروخته شد. پاریس رویاها درحالی برای سومین دوره بار دیگر میزبان المپیک شد که از آخرین میزبانی‌اش دقیقا 100 سال گذشته بود.

بعد از نخستین میزبانی فرانسه از المپیک در سال 1900، 24 سال طول کشید تا سرزمین مد دومین میزبانی‌اش را تجربه کند. اما هت‌تریک فرانسوی‌ها از میزبانی، یک قرن زمان برد و شاید همین مسئله هم باعث شد تا کمیته برگزارکننده بازی‌ها تصمیم بگیرد افتتاحیه‌ای تاریخی برای جشن 100 سالگی سومین میزبانی برگزار کند! جشنی در فضای باز در افتتاحیه‌ای شناور روی سن!

افتتاحیه‌ای که تاریخ المپیک مشابه آن را به خود ندیده بود؛ رژه کاروان‌ها با قایق ایده نوینی بود که رنسانسی در مراسم افتتاحیه المپیک ایجاد کرد. افتتاحیه سی‌وسومین دوره المپیک درحالی از ساعت 21(به وقت ایران) زیر باران آغاز شد که به گفته خبرنگاران حاضر در این مراسم، یکی از بی‌نظم‌ترین مراسم افتتاحیه در ادوار المپیک بود.

با تشدید تدابیر امنیتی بعد از تهدیدهای تروریستی و به صدا درآمدن آژیر بمب‌گذاری در پاریس و البته مختل شدن سیستم حمل و نقل قطار، مسیرهای منتهی به مراسم افتتاحیه به شدت پرترافیک شد و متعاقبا مستقر شدن تیم‌های خبری و تماشاگران در محل‌های تعبیه شده با معطلی 2 ساعته انجام شد. در این مراسم بی‌نظم اما شخصیت‌های سیاسی زیادی از کشورهای مختلف حضور داشتند؛

امانوئل‌ مکرون‌ رئیس جمهور فرانسه از جمله حاضران شاخص بود که تعبیه جایگاه ویژه‌ مهمانان از جمله مکرون‌ و توماس باخ رئیس کمیته بین‌المللی الپیک زیر برج ایفل که دیدی به رود سن‌ و محل حرکت قایق‌های‌ حمل کاروان کشورها نداشت مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. مهدی الفتی ملی‌پوش‌ ژیمناستیک و ندا شهسواری ملی‌پوش تنیس‌روی‌میز، پرچمداران کاروان ایران در مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک بودند.

رسالت امروز خود را اینگونه آغاز کرد: معیارهای تشکیل کابینه

پا تند کرده بودیم و به سمت محل مصاحبه می‌رفتیم که یکی از اعضای گروه خبری گفت، اینجا چقدر رئیس‌جمهور و دست‌به‌دست شدن قدرت به خود دیده! گفتم خیلی زیاد هم نبوده و آقای پزشکیان نهمین آنهاست؛ اما در این دست‌به‌دست شدن‌ها، درس‌ها، عبرت‌ها و نشانه‌های زیادی است برای صاحبان اندیشه...

عقربه‌های ساعت حدود ده و نیم صبح را نشان می‌داد که روبه روی رئیس‌جمهور منتخب نشستیم و مصاحبه شروع شد. بی‌آلایشی، شاید اولین صفتی باشد که در برخورد با آقای دکتر پزشکیان به چشم می‌آید. مثل سال‌های گذشته و حتی دوران تبلیغات انتخاباتی، اینجا هم لابلای گفت‌وگو، از فرازهای متناسب قرآن و نهج‌البلاغه استفاده می‌کند.

به برخی جزئیات حساس بود، مثلاً مصرف برق در همین ساختمان. چیزی که شاید در این سطح از نظر برخی افراد چندان مهم نباشد و بگویند رئیس‌جمهور کارها و دغدغه‌های مهم‌تری دارد؛ اما همین جزئیات است که یک کلیت را تشکیل می‌دهد. وقتی از فقر و مشکلات اقتصادی مردم حرف می‌زند، تلخی و ناراحتی را به راحتی می‌توان در چهره و کلامش حس کرد.

مصاحبه که تمام شد از رئیس‌جمهور منتخب خواستیم که سال آینده همین ایام بار دیگر مصاحبه‌ای با ایشان داشته باشیم. آقای پزشکیان قول داد و با خنده و شوخی گفت حرف زدن که کاری ندارد. گفتم البته سال دیگر یک سال از مسئولیت سخت و سنگین ریاست جمهوری گذشته و شاید به این راحتی هم نباشد.

آنچه می‌خوانید متن کامل گفت‌وگوی رسانهKHAMENEI.IR  با آقای دکتر مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب است که روز پنج‌شنبه

4 مردادماه ۱۴۰۳ و سه روز پیش از تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری و آغاز به کار رسمی ایشان انجام شده است.

آقای دکتر پزشکیان! با توجّه به نگاه شما مبنی بر تعامل حداکثری با بخش‌‌های مختلف کشور برای پیشبرد امور و پیاده‌سازی سیاست‌های کلّی نظام و تأکیدی که اخیراً هم رهبر انقلاب در دیدار با نمایندگان داشتند بر همراهی و تعامل مجلس و دولت برای فرآیند تعیین کابینه، جنابعالی چه برنامه‌ای برای اجرائی کردن این همدلی و تعامل سازنده دارید؟

جوان نوشت: افتضاح پاریس در حد المپیک!

سوءمدیریت، ضعف شدید در میزبانی، کمبود غذا، ناامنی و سرقت در پاریس، داد ورزشکاران المپیکی سراسر جهان را درآورد.

افتتاحیه بازی‌های المپیک پاریس ۲۰۲۴ دیشب برگزار شد و مسابقات سی‌وسومین دوره این بازی‌ها نیز رسماً امروز آغاز می‌شود، با این حال فرانسوی‌ها برخلاف وعده‌ها و بزرگنمایی‌هایی که کرده بودند، نتوانستند انتظارات را به عنوان یک میزبان اروپایی برآورده کنند.

در حالی که بسیاری از کشور‌های حاضر در بازی‌ها از کمبود امکانات، غذا و بی‌برنامگی‌ها گلایه‌های زیادی دارند، خبر خرابکاری در سیستم حمل‌ونقل ریلی پایتخت فرانسه آن هم قبل از مراسم افتتاحیه همه را شوکه کرد.

همچنین لغو ناگهانی نشست‌خبری توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک (ioc) دقایقی قبل از شروع، بر فضای ترس و ناامنی حاکم بر پاریس دامن زده است. دیروز حتی فرودگاه «بازل مولوز» فرانسه، واقع در مرز این کشور با سوئیس و آلمان نیز به دلایل امنیتی تخلیه شد. پس از آن نوبت به تهدید به بمب‌گذاری رسید؛ تنها چند ساعت قبل از شروع مراسم افتتاحیه نیرو‌های امنیتی خبر از کشف دو بسته مشکوک در ایستگاه قطار «گاردونورد» پاریس دادند و این ایستگاه بلافاصله بسته شد.

گوشت‌های خام!

کمبود غذا و آب در دهکده بازی‌ها نارضایتی‌های بسیاری را به همراه داشته است. علاوه بر این، کیفیت غذا‌های رستوران‌های دهکده نیز راضی‌کننده نبوده است و خام‌بودن گوشت‌های غذا‌های مختلف تصمیم تند مسئولان ورزش انگلیس را به همراه داشت.

جام جم نوشت: مالیات لوکس‌سواران شاید وقتی دیگر!

چندی پیش مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به موضوع مالیات بر دارایی و مالیات سالانه خودروهای گران‌قیمت پرداخته و آورده که طی سال‌های اخیر یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌های کشورمان وابستگی شدید بودجه به درآمدهای نفتی بوده است.

با این حال اما باتوجه به تحریم‌ها و کسری بودجه، مسئولان کشورمان همواره به سمت اتخاذ راهکارهایی همچون استقراض از بانک مرکزی، انتشار اواراق و فروش اموال دولتی رفته‌اند که این امور خسارات جبران‌ناپذیری بر پیکره اقتصاد کشورمان وارد کرده است.

در ادامه همشهری نوشت: نمی‌گذارند ایران خاموش شود

این هفته به باور داده‌های جهانی شاید گرم‌ترین هفته سال در ایران و منطقه خاورمیانه باشد، چه اینکه کل این منطقه و از جمله کشورمان در یک گنبد حرارتی قرار گرفته است، تا جایی که حتی کشورهایی از اروپا، آفریقا، خاورمیانه و جنوب آسیا و سایر بخش‌های جهان در هفته‌های اخیر با خاموشی‌های گسترده مواجه شده‌اند.

یان دابسون کارشناس انرژی در اروپا می‌گوید: علت اصلی تقاضای زیاد برق ناشی از تغییرات شدید آب و هوایی و ظرفیت ناکافی تولید برق است. دابسون هشدار داد که انتظار می‌رود فراوانی تقاضا و شدت خاموشی‌ها افزایش یابد، به‌گونه‌ای که منجر به اثرات نامطلوب اقتصادی شود. او می‌گوید: انتظار می‌رود فراوانی و شدت خاموشی‌ها به‌دلیل اثرات تغییرات آب و هوا «به‌تدریج اما مطمئنا» افزایش یابد.

در پایان فرهیختگان تیتر اصلی خود را این گونه نوشت: کاش همه کاپشن نیاز داشتیم

 این روزها دماسنج‌ها نشان می‌دهند که چهار روز آینده ایران و غرب آسیا آنونسی از وضعیت گرمای جهنم است. در ابتدا روز یکشنبه، ۳۱ تیرماه به‌عنوان گرم‌ترین روز تاریخ زمین اعلام شد. این رکورد ولی دوام نیاورد و درنهایت دوشنبه یکم‌مرداد، دمای هوا باز هم بالاتر رفت و این‌بار دوشنبه به‌عنوان گرم‌ترین روز ثبت شد.

روز گذشته سازمان ملل متحد با هشدار درباره گرمای شدید و خطرات آن برای افراد مختلف، فراخوان «دعوت به اقدام» صادر کرده است. سازمان ملل در این فراخوان، خواستار اقدام فوری و هماهنگ بین‌المللی در چهار حوزه حیاتی شده است:

«مراقبت از اقشار آسیب‌پذیر، محافظت از کارگران، تقویت انعطاف‌پذیری اقتصادها و جوامع با بهره‌گیری از داده‌ها و علم، و محدود کردن افزایش دما به ۱.۵ درجه سانتی‌گراد از طریق حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی و افزایش سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر.»

آن‌گونه که کارشناسان می‌گویند دمای سطح زمین در سال ۲۰۲۳ میلادی رکورد بالاترین افزایش دما را ثبت کرد و براساس پیش‌بینی‌ها سال ۲۰۲۴ نیز رکود بالاترین افزایش دما را نسبت به سال گذشته ثبت خواهد کرد.

هم‌اکنون امواج گرما نه‌تنها خاورمیانه، بلکه مناطق شرق اروپا و شمال آفریقا را به‌شدت تحت‌تاثیر خود قرار داده و روزهای گذشته نیز کشورهای ترکیه و عربستان به علت گرمای شدید هوا با قطعی برق مواجه شده‌اند. همچنین در ایران همزمان با آغاز موج گرما کماکان دچار این وضعیت بوده‌ایم، زیرا تقاضا برای مصرف انرژی به‌خصوص برق بالا بود. البته دمای هوای ایران در این تابستان بیش‌ازحد معمول گرم شده و بخشی از این گرما به افزایش دمای جهانی بازمی‌گردد.

اما با توجه به تمام این هشدارها درباره گرمای امسال، وضعیت پیش‌روی صنعت آب و برق‌مان چه خواهد بود و کشور ازلحاظ ذخایر آبی و نیروگاه‌های برقی در چه وضعیتی قرار دارد؟

امسال هم قطعی برق داریم؟

سه‌سال پیش در تابستان 1400 قطعی‌های مکرر برق همه را کلافه کرده بود. این قطعی‌ها در آن سال، محدود به بخش صنایع نبود و این اختلال تاثیر گسترده‌ای بر زندگی روزمره مردم و صنایع داشت.

گزارشی از امیر کریمی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بلیط هواپیما برای کودکان زیر ۱۲ سال
تصاویر مراسم افتتاحیه المپیک پاریس ۲۰۲۴ +عکس
هانیه رستمیان از صعود به فینال باز ماند
فردا مترو ساعت ۵:۳۰ صبح کار خود را آغاز می‌کند
قیمت بلیت اتوبوس اربعین اعلام شد
عیادت وزیر ورزش و جوانان از پیشکسوت استقلال
محمد رهبری، دومین حذف شده شمشیربازی ایران در المپیک
آزمون؛ امروز در تست‌های پزشکی شباب الاهلی
صالحی: انتقال دانشجویان آزاد به پردیس پولی دانشگاه دولتی به زانو در آوردن عدالت آموزشی را عملی می‌کند
تمدید مهلت ارسال آثارسوگواره بین المللی سفینه النجاه +فیلم
برنامه مسابقات هفته‌های اول تا سوم لیگ برتر اعلام شد
رویداد ملی مجازی آرمان ما تمدید شد + جزئیات
ایران پرچمدار تحریم اسرائیل در المپیک
قرارداد مهاجم استقلال ۲ سال تمدید شد
جزئیات مصاحبه دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اعلام شد
همکاری وزارت نیرو با وزارت صمت‌ برای عبور از پیک مصرف برق
بازار آرام خودرو چطور با واکنش خودروسازان متلاطم شد
رشد بهای دلار و کاهش قیمت سکه در معاملات امروز
ایران‌خودرو دوباره گران کرد‌
عضو شورای راهبری: فهرست وزرا تا ۳ روز آینده تقدیم رئیس‌جمهور می‌شود
مخبر: برای پشتیبانی از دولت جدید آمادگی داریم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top